Listen to RFI News
Expand Player
 
Listen Download Podcast
  • Paris Live PM 1300 - 1400 GMT
    News bulletin 09/20 13h00 GMT
  • Paris Live PM 1300 - 1400 GMT
    News bulletin 09/19 13h00 GMT
  • Paris Live PM 1300 - 1400 GMT
    News bulletin 09/18 13h00 GMT
  • 13h00 - 14h00 GMT
    News bulletin 04/05 13h00 GMT
  • 13h00 - 14h00 GMT
    News bulletin 04/04 13h00 GMT
  • 13h00 - 14h00 GMT
    News bulletin 04/03 13h00 GMT
To take full advantage of multimedia content, you must have the Flash plugin installed in your browser. To connect, you need to enable cookies in your browser settings. For an optimal navigation, the RFI site is compatible with the following browsers: Internet Explorer 8 and above, Firefox 10 and +, Safari 3+, Chrome 17 and + etc.
Europe

Ukraine asks French TV channel not to show documentary on far-right militias

media A self-defence group on Kiev's Maidan Square in June 2014 Reuters/Valentyn Ogirenko

A French documentary on the influence of far-right militias in the Ukraine conflict has caused a storm with the Ukrainian embassy in France asking TV channel Canal+ not to broadcast it. The programme The Masks of the Revolution gave a "false and distorted pciture of the situation in Ukraine", the diplomats claimed.

Documentary maker Paul Moreira came under fire even before his "special investigation" was broadcast on Monday 1 February.

The Ukrainian embassy called on Canal+, a well-known pay-to-view TV channel, not to broadcast it and published a list of films on the Maidan revolution that toppled president Viktor Yanukovich that it hoped would be shown.

The Masks of the Revolution claims that the deaths of 45 Russian-speaking people in a fire in a building in Odessa has been ignored by Western media and never properly investigated by the Ukrainian authorities.

It also alleges that far-right groups, some with Nazi sympathies, were involved in the Maidan movement and went on to fight alongside the Ukrainian army to put down a Russian-backed attempt to break away in the eastern provinces and accuses the US of backing the groups.

Canal+'s promotion of the film inspired criticism by bloggers and Le Monde journalist Benoît Vitkine.

They claimed that the Odessa fire was not the work of Ukrainian nationalists who besieged the building but started inside.

And they accused Moreira of ignoring far-right sympathies of some in the Russian-speaking camp and exaggerating the influence of the far right on the Ukrainian side, pointing out that they have little electoral support.

Moreira defended himself by saying that, far from being a pro-Russian propagandist, he was warning that paramilitary groups are "the greatest threat to Ukrainian democracy".

Related
 
Sorry but the period of time connection to the operation is exceeded.